Ci którzy byli lub mieszkają na Teneryfie, doskonale wiedzą, że ruch samochodowy to jedna z największych bolączek wyspy. Samochodów coraz więcej, ruch turystyczny wrócił już do normy sprzed pandemii, a dróg jest tyle samo. Władze Teneryfy i całych Wysp Kanaryjskich widzą więc pilną potrzebę rozbudowy najbardziej obciążonych odcinków i węzłów.
Niewątpliwie najbardziej obciążona jest trasa na południu Teneryfy, pomiędzy Santa Cruz a Playa de Las Americas. Tam według najnowszych planów, powstać ma trzeci pas autostrady!
Ogromne pieniądze przeznaczono na zaplanowanie odcinka między Oroteandą a Playa de las Americas. Codziennie jeździ tam ponad 90 000 pojazdów, które również mają być płynniej prowadzone na trzecim pasie. Największe wąskie gardła występują obecnie w Guazie i Los Cristianos. Południowy Szpital na Teneryfie również zajął się opracowaniem kilku alternatyw. Pomiędzy Playa de las Americas a Fañabé ma powstać tam tunel. W maju Ministerstwo Robót Publicznych zaoferowało już ponad 107 mln euro na cały projekt
Trzeci pas autostrady pomoże też znacznie rozładować korki pomiędzy San Isidro, w gminie Granadilla de Abona, a San Miguel. Każdego dnia tym odcinkiem przejeżdża 65 000 pojazdów. To powoduje korki między San Isidro a Las Chifiras. Na 34-kilometrowym odcinku między obszarem przemysłowym Güímar a portem Granadilla odbywa się ruch przemysłowy w szczególności ciężkimi ciężarówkami. Ruch w tym miejscu oscyluje wokół 50 000 pojazdów. Największe natężenie jest w godzinach od 7.30 do 9.00 oraz od 15.30 do 17.00.
Trwają też prace na węźle Las Chafiras – Oroteanda. Ta część prac nad TF-1 kosztować ma prawie 22 mln euro. Węzeł Las Chafiras będzie miał formę podwyższonego ronda z dwoma okrągłymi wiaduktami. Prace mają potrwać 30 miesięcy.
Do tego dochodzi budowa tunelu, który ma połączyć południe z północą wyspy. Drążące tunele maszyny wjechały już na około trzy kilometry w głąb masywu Teno.
Wiertła pracują jednocześnie w obu stronach. W Santiago del Teide robotnicy pokonali już dwa kilometry. Obecnie kopanie odbywa się w tempie około 50 metrów tygodniowo. Z drugiej strony w El Tanque maszyny drążące tunele są obecnie w stanie wykonać tylko około 25 metrów tygodniowo.