Wiadomości

Rezydencja na Teneryfie. Co trzeba wiedzieć?

12 stycznia 2022, 08:55
Planujesz przeprowadzić się na Teneryfę? Wyspa zachwyca coraz więcej osób, które chcą związać się z nią na dłużej. Jednak przed przeprowadzką warto wiedzieć, z jakimi formalnościami trzeba będzie się zmierzyć.
Najlepsze oferty na Teneryfę

Co to jest rezydencja?

Rezydencja to inaczej prawo pobytu obcokrajowca na terenie danego kraju, w tym przypadku Hiszpanii. Jeśli planujesz tu zamieszkać, warto ubiegać się o rezydencję jak najszybciej.

Jak mogę ubiegać się o rezydencję?

Istnieje szereg warunków, które należy spełnić, aby móc ubiegać się o status rezydenta Hiszpanii i uzyskać prawo pobytu na Teneryfie.

Możesz ubiegać się o prawo pobytu w przypadku jednej z następujących sytuacji:

- jesteś zatrudniony na umowie o pracę na Teneryfie

- prowadzisz działalność gospodarczą na Teneryfie

- posiadasz zabezpieczenie finansowe oraz prywatne ubezpieczenie

- jesteś emerytem

Jakie dokumenty potrzebujesz do wyrobienia rezydencji?

- paszport + kopia

- numer NIE + kopia

- wypełniony formularz EX18 - do pobrania tutaj

- potwierdzenie zameldowanie + kopia

- wypełniony formularz modelo 790 i uiszczona opłata (aktualnie opłata ta wynosi 12 euro / os) - do pobrania tutaj

Jeśli ubiegasz się o rezydencję na podstawie przedstawienia posiadanych środków na koncie, potrzebujesz dodatkowo:

- potwierdzenie posiadania środków na koncie - nie wystarczy jednak wyciąg z Twojego banku. Środki muszą znajdować się w banku na Teneryfie, a ich posiadanie musi zostać potwierdzone przez pracownika banku na odpowiednim oświadczeniu. Taka usługa jest płatna, a jej koszt waha się od 10 nawet do 50 euro. Obecnie wymagane jest wykazanie środków o wartości ok. 5000 euro / os

- certyfikat posiadania umowy na prywatne ubezpieczenie przynajmniej na 12 miesięcy - przed zakupem ubezpieczenia warto powiedzieć, że będzie ono stanowić podstawę do ubiegania się o rezydencję.

Jeśli ubiegasz się o rezydencję na podstawie umowy o pracę, potrzebujesz dodatkowo:

- oryginał i kopia umowy o pracę

Jeśli ubiegasz się o rezydencję na podstawie prowadzonej działalności gospodarczej w Hiszpanii, potrzebujesz dodatkowo:

- dokumenty potwierdzające prowadzenie działalności (autonomo)

Jeśli ubiegasz się o rezydencję na podstawie przyznanej emerytury, potrzebujesz dodatkowo:

- potwierdzenie przyznanej emerytury, formularz S1
- certyfikat posiadania umowy na prywatne ubezpieczenie przynajmniej na 12 miesięcy - przed zakupem ubezpieczenia warto powiedzieć, że będzie ono stanowić podstawę do ubiegania się o rezydencję.

Aby ubiegać się o rezydencję, najpierw musisz umówić się na wizytę. Link, do strony, na której możesz to zrobić podajemy tutaj

Jakie przywileje daje rezydencja?

Posiadanie tytułu rezydencja nakłada obowiązki i przywileje. Wśród tych drugich warto wspomnieć o ulgach podatkowych np. przy zakupie nieruchomości, czy zniżkach pozwalających obniżyć codzienne koszty życia. Jednak najważniejszym argumentem jest możliwość ubiegania się o rezydencję stałą po 5 latach, a po kolejnych 5 o obywatelstwo hiszpańskie.


Podziel się

Komentarze

Zobacz także


Pozostałe wiadomości