Każdy, kto przyleciał na Teneryfę, spotkał się z tym problemem. Wypożyczamy samochód, jedziemy dość mocno zatłoczoną autostradą, a gdy chcemy znaleźć miejsce do parkowania tuż przy naszym hotelu, czy apartamencie, graniczy to z cudem. Nie ma co się dziwić, bo na Teneryfie jest prawie tyle pojazdów silnikowych (w tym samochodów osobowych, autobusów, ciężarówek, furgonetek i motocykli), ile jest zarejestrowanych mieszkańców. Według stanu na 1 stycznia 2021 r. na 1000 mieszkańców wyspy przypadało 819 pojazdów.
Dane pokazują, że z 819 samochodów przypadających na 1000 mieszkańców na Teneryfie, aż 560 to samochody osobowe, a pojazdów jest teraz więcej, niż wydanych praw jazdy. Problem ogromnej ilości pojazdów na wyspie jest jeszcze bardziej wyraźny, gdy ze statystyk usuniemy tych, którzy są nieletni oraz tych, którzy nie mają prawa jazdy. Wtedy okazuje się, że samochodów na wyspie jest więcej, niż uprawnionych do ich kierowania, nawet jeżeli w statystykach ujmiemy turystów przylatujących na wyspę.
Na Teneryfie zarejestrowanych jest łącznie 840 000 pojazdów, które poruszają się na 1550 kilometrach dróg. Gdyby dla przykładu 800 000 z nich tego samego dnia wyjechało na drogi Teneryfy, to nie byłoby szans, żeby się zmieściły. Powstałby korek o długości do 3200 kilometrów. W rzeczywistości korek utworzyłyby się do Hiszpanii kontynentalnej i z powrotem!
Czy jest sposób, na zmniejszenie ilości pojazdów na drogach na Teneryfie?
Wydziału ruchu cywilnego Guardia dla Cabildo w 2018 r.sugerował, aby ciężkie pojazdy nie jeździły w piątkowe popołudnia i aby ustanowić dwa pasy dla autobusów, jeden na TF-1 i kolejny na autostradach TF-5.
Opracowywany jest także tzw. Insular Plan na rzecz zrównoważonej mobilności na Teneryfie (PIMSIT), który ma na celu znalezienia zrównoważonego sposobu poruszania się po wyspie przez następne 20 lat. Na początku projektu wyszczególniono, że 73% podróży służbowych na wyspie odbywa się prywatnym samochodem, podczas gdy transportem publicznym, który jest w głównej mierze odnowiony i doskonale zorganizowany, korzysta zaledwie 10% użytkowników. Na Teneryfie jest 500 autobusów i 40% z nich jest odnowionych
W tej samej analizie czytamy, że najbardziej obciążonym odcinkiem na autostradzie TF-1 jest pomiędzy San Isidro a Adeje. Tam przemieszcza się prawie 100 000 pojazdów na dobę. Drugim najbardziej obciążonym odcinkiem autostrady jest trasa od La Orotavy do Santa Cruz (TF-5).